Adet Öncesi Sıkıntılar Sendromu (PMS)

Adet öncesi sıkıntıları özellikle yetişkin üreme çağındaki kadınların karşılaştıkları bir sorundur ve bazen normal hayatını engelleyebilen bir durumdur. Genelde adet öncesi 7–10 gün içinde kendini gösterir ve âdetin başlamasıyla tedrici olarak azalır. Bu devre yumurtlama sonrası devreyle uyumludur.

Hangi Sıklıkta PMS görülür?

Kadınların yaklaşık % 5inde adet öncesi sıkıntılar (PMS) olur.

Belirtileri nelerdir?

PMS saptanan kadınlarda yapılan araştırmalarda kadınların yaklaşık % 56sında depresyon, % 48inde çabuk sinirlenme, % 36sında aşırı endişe hali, % 26 duygusal çalkantılar ve % 23ünde baş ağrısı olduğu bildirilmektedir. Bu sorunlardan sadece biri olabileceği gibi birkaç tanesi de bir arada bulunabilir.  Genelde yumurtlama sonrası belirgin hale gelmesi yumurtlama hormonları ile bağlantı kurulmasına neden olmuştur. Fakat günümüzde PMSnin kesin nedeni ortaya konamamıştır.

Tedavi şekli nasıldır?

Sebebi olmayan bu sorunla ilgili tedavi şekilleri de tartışmalıdır. Düzenli egzersiz, kafein, alkol ve sigaradan uzak kalma ve düzenli uyku önlem olarak faydalı olabilir. Buna ilaveten kalsiyum, magnezyum ve B vitaminlerini içeren vitamin hapları faydalı olabilir. Hafif sakinleştirici ilaçlar bunlara ilave edilebilir. Başta suçlanan faktörler yumurtlama hormonları olduğundan, yumurtlamayı baskılayan gebelikten korunma hapları ve buna benzer ilaçlar da tedavi amacıyla verilmektedir. Evening Primrose bitkisinin ekstresi ile yapılan doğal haplar da faydalı olabilir. Bu tedbirler sadece belli bir bölüm kadında başarılı olduğu unutulmamalıdır.