Hamilelikte Seyahat

Hamilelik uzun bir süreçtir. Bu süreçte normal günlük aktiviteler devam eder. Her hamilelikte seyahat ve uzun tatiller en az bir kere olsa bile yaşanır.  Yaz tatilinde seyahat edecek olan anne adayının sık sorduğu soruların başında “ Uçak ne kadar güvenlidir, yoksa araba seyahatini mi tercih etmeliyim ?”  gelir.

Uçakla seyahatlerde kozmik radyasyona maruz kalma riski endişelendiren bir durumdur.  Ayda 74 saatten fazla uçakla seyahat yapan kadınlarda düşük yapma olasılığı artıyor.

Hamilelik süresince özellikle ilk aylardan itibaren seyahat yapılabilir. En güvenli dönemler 18 ile 24 hamilelik haftalarıdır. İlk 3 ayda kanama gibi sorunların ve düşük olasılığının yüksek olması nedeniyle sakıncalar vardır. 36 hamilelik haftasından sonra ise birçok uçak şirketi hamilelerin uçakla seyahat etmesine izin vermez

Uçakla seyahat etmek isteyen anne adaylarının bilmesi gereken kurallar kısaca özetlersek:

• Uçakla seyahat ederken rahat kıyafetler giyilmelidir.
  • Sırtınız için mutlaka destek amaçlı yastık isteyin.
  • Ayaklarınızı seyahat boyunca hareket ettirin ve uygun zamanlarda uçak içinde küçük yürüyüşler yapın.
  • Bol sıvı alın çünkü kabin içindeki hava sıvı kaybını arttırmaktadır.
  • Eğer seyahat enfeksiyon ve bulaşıcı hastalıkların yaygın olduğu ülkeye yapılıyorsa gerekli tetkikler yapılmalı ve aşılar yapılmalıdır.

Araba seyahatlerinde ise anne adayı araba kullanmamalıdır. Zira yorgunluk ve yolculuğun stresi rahim kasılmalarını başlatabiliyor.

• Araba yolculuğunda mümkünse sırta ek yastık konulmalıdır.
  • Emniyet kemeri karnın üstüne değil alt taraftan geçirilerek takılmalıdır.
  • Seyahat esnasında bol sıvı tüketilmeli ve her saat başı molalar verilerek 20 -30 dakikalık yürüyüşler yapılmalıdır.
  • Aralarda atıştırmalar yapılmalı ve kafeinli içeceklerden kaçınılmalıdır.

Hamilelikte erken doğum tehdidi, kanama gibi sorunlar yaşandıysa seyahatlerin mümkün olduğunca yapılmaması gerektiğinin altını çiziyor. Özellikle bacaklarda varisler varsa veya daha önceden damarlarda tıkanma sorunları yaşanmışsa uzun seyahatlerden mutlaka kaçınılması gerekiyor.

Tatil için gidilen yerlerde özellikle sıcak ve güneş etkisiyle sıvı kaybı artıyor.  Güneş ışınları uyarısı ile hamilelikte tansiyon yükselmesi görülebiliyor. Hamileler fazla güneşte kalmamalı,  bol sıvı almalı ve mutlaka güneş gözlüğü kullanılmalıdır. Eğer kış tatili yapılıyorsa kayak ve snowboard gibi tehlikeli sporlardan hamilelerin mutlaka uzak kalmaları gerekiyor.