Hamileyken Rastgele Spor Yapmayın

Hamilelikte anne adaylarının en büyük korkusu çok kilo almak ve bunlardan bir daha kurtulamamak. Bu yüzden bazı hamileler, daha önce düzenli egzersiz yapmasalar da kiloyu kontrol amacıyla egzersiz programlarına, spor salonlarına hücum ediyor. Halbuki, egzersize hamilelikte başlayanlarda adale ağrıları ve eklem rahatsızlıkları gelişebilir. ‘Hamilelik egzersiz için uygun bir başlama zamanı değil’ Hamilelikte egzersizin amacı, bel ve sırt ağrılarını, vücuda zarar vermeden, adale ve eklemleri çalıştırarak azaltmak, rahat bir doğum için zemin hazırlamak. Bunun için ilk yapılacak iş spor salonuna yazılmak değil, önce doktora danışmak. Çünkü hamilelik egzersizlerinde yapılmaması gereken durumlar var.

Ne zaman egzersiz yapmak kesinlikle zararlı?

• Hamilelik sırasında meydana gelen vajinal kanamalar.
  • Erken doğum tehdidi geçiren ve takipte olan hamileler.
  • Erken su boşalması.
  • Tekrarlayan düşükler.
  • Gebeliğe bağlı hipertansiyon.
  • Bebekte gelişme geriliği saptanması.
  • Rahim kanalında yetersizlik saptanan hamilelikler.
  • Kalp hastalığı olan hamilelikler.
  • Hamilelik öncesi veya hamilelikte adale ve eklem rahatsızlıklarının çıkması.
  • Çoğul hamilelikler (ikiz veya üçüzler).

26’NCI HAFTADAN SONRA BAŞLAMAYIN

Egzersizlerden önce ve sonrası bol sıvı alın. Egzersizlerde özellikle terleme ile çok miktarda sıvı kaybı olur ve vücut derecesi yükselir. Yüksek ısılar bebeğe zararlı olabilir. Bu nedenle sıvı alımı çok önemli.

Terleme ile birlikte sıvı ve bazı minerallerin kaybı da olur. Bu nedenle su ile beraber soda türevleri alarak eksik olan mineral ve elektrolitleri yerine koymalısınız.

Düzenli egzersiz yapmış anne adayları ara sıra değil, düzenli olarak haftada üç kez yapmaya devam etmeli.

Egzersizlere genelde üç ay tamamlandıktan sonra başlanması öneriyorum. 26 haftadan sonra egzersiz programına başlanmamalı.

Özellikle son aylarda, denge gerektiren kayak veya basketbol gibi egzersizler sınırlı tutulmalı. Uzun yürüyüşler de ancak düz zeminde yapılmalı.

Egzersizlerde rahat giysiler giymeli ve denge kaybına sebep olacak destekli spor ayakkabılardan kaçınılmalı.

İlk 3 aydan sonra sırtüstü yatarak yapılacak hareketlerden kaçının. Büyüyen rahim sırtüstü pozisyonda ana toplar damarlara baskı yaparak bebeğe oksijen ve kan dolaşımın azaltır.

Vajinal kanama, su gelmesi, rahim kasılmaları, solunum zorluğu, halsizlik veya bulantı durumlarında hemen ara verin.

Eklemlerin aşırı zorlanması ve burkulmaya sebep olacak egzersizlerden kaçının. Hamilelikte burkulmalar ve eklem rahatsızlıklarına eğilim artar.

Egzersiz yapan anne adaylar ekstra 300 kilo kalori civarında gıdayı mutlaka almalı.

Havalandırılması iyi olan yerleri egzersiz için tercih edin. Kapalı alanlardaki egzersizler zararlı.

Hamilelikte egzersizin amacı kilo vermek olmamalı.