//

Sezaryen yara yerinde dış gebelik nedir? (sezaryen skar gebeliği)

Dış gebelik, normal dölyatağı içine yerleşmemiş olan gebeliklere verilen tanımdır. Genel olarak 100 gebelikten biri dış gebeliktir ve en sık rahim kanallarında görülmektedir. Sırasıyla yumurtalık üzerinde, karın içinde, rahim kanalında meydana gelen dış gebeliklerdir.

Nadir olan, fakat sezaryen sayısı arttıkça olasılığı artan bir dış gebelik türü sezaryen yerinde meydana gelen dış gebeliklerdir. Son yayınlara göre 1800 ile 2200 de 1 olarak sıklığı bildirilmektedir. Ben meslek hayatım boyunca 3 defa tanısını koydum ve tedavisini gerçekleştirdim. Bu nedenle seyrek rastladığımız bir durumdur.

Kısaca rahim kanallarında döllenen ve rahim içine yerleşmesi gereken fetusun, sezaryen kesisini yapıp bebeği çıkardıktan sonra dikilen bölgeye yerleşmesidir. Sezaryne kesisinin olduğu yerde zamanla bazen istmosel adı verilen cep gibi bir bölge oluşur ve fetusun oraya yerleşmesi kolaylaşır. Birçok teori ileri sürülse de kesin nedeni belli değildir.

Tanısını hamilelik haberi ile gelen hastanın muayenesinde ultrasonografi ile koyabiliyoruz. Karından ve daha doğrusu vajinal ultrasonografi ile bakıldığında rahim odacığında gebelik kesesinin olmadığı ve idrar kesesinin arkasına düzen bölgede rahim kanalına yakın bölgede gebelik kesesi ve sıklıkla bebeğin kalp atışıyla birlikte izleyebiliriz.

Neden önemlidir ?
Vaktinde tanı konulmamışsa sezaryen yarasında büyüyen gebelik rahmin parçalanmasına ve aşırı karın içi kanamaya neden olabilir. Bununla beraber plasenta dokusu idrar kesesine doğru gelişirse ona ait sorunlar meydana gelebilir. Bu nedenle saptandığında hemen tedavisinin başlanması gerekir.

Tedavi seçenekleri nelerdir ?
Sezaryen yerinde gebeliklerde birkaç seçenek olabilir. Burada karar verirken gebeliğin büyüklüğü ve fetusun canlı olup olmaması önemli rol oynamaktadır.

1 seçenek gebelik hücrelerini yok eden methotrexate adı verilen ilacın uygulanmasıdır. Kalçadan yapılabildiği gibi direkt olarak ultrasonografi rehberliğinde gebelik kesesi içine enjekte edilebilir. Burada bilinmesi gereken en önemli konu, ilaca rağmen rahim duvarı açılabilir veya kanama olabilir ve ameliyat olasılığının olduğudur. İlaçtan sonra kanda b-hcg testi takip edilir ve sıfırlanana kadar ve ultrasonografide gebelik kesesini kaybolması izlenir. Bu tedavi ve takip süreci 8-16 haftaya kadar uzayabilir.

2 seçenek cerrahi girişimdir. Cerrahi girişimler birkaç yöntem olarak uygulanabilir. Rahim içinden gebeliğin vakumla alınması, histeroskopi ile alınması ve karından laparoskopi ile alınmasıdır. İlk 2 yöntemde kanama artışı olur ve yeterli tedavi olmazsa laparoskopiye geçilebilir.

Bekleme esnasında veya teşhis edilmeden rahimde parçalanma ve karın içi kanamalarında, idrar kesesine ve etraf organlara yayılması olduğunda nadir de olsa rahimin alınması ve idrar kesesinin açılıp tamiri gerekebilir.

Bu seçenekler içinde eğer fetüs canlı ise laparoskopi ile tedavisi en güvenli ve uygun yöntemdir. Birinci sebebi, komplikasyon olmadan işlem yapılır ve aynı esnada dış gebelik için zemin hazırlanan o bölgenin tamiridir.