Gebelikte İlk Üç Aydan Sonraki Sorunlar

Erken Su Gelmesi

Erken su gelmesi gebelik esnasında saptanan ciddi bir durumdur ve bebeğin hayatla bağdaşmayacak kadar küçük olduğu durumlarda bebeğin kaybı ile beraber olan bir durumdur. Sebepleri arasında vajinadaki infeksiyonlar, rahim ağzındaki infeksiyonlar, gebelik zarlarının iltihabı(chorioamnionitis), rahim kanalının doğuştan veya sonradan olan sebeplerle açık olması sayılabilir. 6 aydan önce meydana gelen su gelmesinde bebeğin yaşama şansı çok düşüktür. Fakat bebeğin yaşamasından önemli olan akciğerleri yeterince gelişemez ve dolayısıyla normal hayata adaptasyonu da zorlaşmaktadır. 7 aydan sonra olan su boşalması durumunda yapılanlar öncelikle hastaneye yatış ve antibiyotik tedavisidir. Aynı zamanda bebek akciğerlerinin gelişmesi için de kortizon türü ilaçlar yapılır. Bu arada anne rahminde ve bebekte enfeksiyon olup olmadığını saptayan testlerin de yapılması gerekmektedir. Bebeğin en iyi şartlarda doğurtulması ve bebek yoğun bakımının faaliyet gösterdiği sağlık kuruluşlarında doğurtulması gerekmektedir. Bebek doğduktan sonra ise infeksiyon açısından tetkik ve tedavisi gerekebilir. 9 ay civarında yani 36 gebelik haftasından sonra olan su boşalmalarında ise yaklaşım bebeğin doğurtulması yönündedir.

Erken Doğum Tehdidi

Doğum belirtilerinin 36 gebelik haftasından önce başlaması durumudur. Periyodik rahim kasılmaları, kanlı leke gelmesi gibi belirtileri vardır. Bebek henüz olgun olmadığından tedavisi ve doğumun geciktirilmesi gerekmektedir. Yukarıdaki belirtiler başlamışsa hastaneye yatış ve serum ile verilen rahim adale gevşeticiler verilir. Bu arada tedaviye cevap olmazsa ve doğum gündeme gelirse bebeğin en iyi şartlarda doğması için akciğerleri olgunlaştıran ilaçlar verilir ve yoğun bakım şartları hazır tutulur. Tedaviye cevap alınırsa gebelik devam eder, fakat hamilenin yakından takibi gerekmektedir.

Kanama

Kanama gebeliğin her döneminde bir sorun akla getiren belirtidir. 3 aydan önceki kanamalar kadar sonraki aylardaki kanamalar da önem arz eder ve doktora başvurma sebebidir. 3 aydan sonraki kanama sebepleri erken doğum, plasentanın önde gelmesi, plasentanın erken ayrılması gibi durumlarda olur. Erken doğumda rahim kanalının açılması ile beraber taze fakat miktar olarak az bir kanama veya kanlı akıntı meydana gelir. Plasentanın normal yerinden aşağıda yerleşimi (plasenta previa) genelde çok miktarda kanama ile beraberdir ve acilen hastaneye başvurulması gerekmektedir. Gebelikte ultrasonografi ile saptanan bu durum için önceden bazı tedbirlerin alınması gerekir. Kanama ileri derecede ise ve herhangi ilaç tedavisine cevap vermezse sezaryenle doğum gerekebilir. Bu durumda hem anne hem de bebek hayati tehlikededir. Eğer geç kalınırsa bebek anne karnında kaybedilebilir. Annenin de kansız kalması söz konusu olabilir. Diğer bir kanam sebebi plasentanın erken ayrılması (Dekolman plasenter). Plasentanın erken ayrılmasının başlıca sebeplerinden biri tansiyonun aşırı yükselmesi ve karına gelen darbelerdir. Bu durumda bebeği besleyen organ olan plasentanın ayrılması ile bebeğin beslenmesi bozulur ve ileri derecede ise bebek ölümüyle beraberdir. Genelde önceki durumdan farkı kanamanın daha koyu renkte olması ve karnın çok sertleşmesidir. Bu durumda acilen müdahale gerekir. Ayrılmanın fazla olması bebeğin ölümüyle beraberdir. Fakat anne hayatı da tehlikede olacağından hemen operasyonla müdahale gerekir.

İlk 3 aydaki kanama sebepleri:

Normal Konumda Plasenta Rahim kanalını kapatan plasenta (Plasenta Previa)

Plasentanın erken ayrılması(Dekolman plasenter)

Koyu renkte görülen bölge plasentanın ayrılması ile meydana kelen kanama ve pıhtı birikimidir.