Kısa Boylu Anneler Üçüz Bile Taşıyabilir!

1 Ağustos 2008 Sabah Günaydın Esra Tüzün röportajı

Özel Gaziosmanpaşa Hastanesi Tüp Bebek Merkezi Kadın Hastalıkları Uzmanı Dr. Hüseyin Mutlu, Demirdöğen çiftinin hamileliğini yakından izledi. Mutlu, sorularımızı yanıtlarken kısa boylu ancak çocuk sahibi olmak isteyen çiftlerin işine yarayacak bilgiler verdi:

Anne ya da baba adayının boyunun kısa olması, kısırlığa yol açabilir mi?

Kadın ve erkek kaç santim boyunda olursa olsun, eğer altta yatan bir kromozom bozukluğu yoksa; anne-baba olabilirler. Ancak bazı hastalıklardan kaynaklanan boy kısalıkları, kısırlık yapabiliyor. Mesala Turner Sendromunda kadın kısa boylu olabilir. Bu hastalık kromozom bozukluğundan ortaya çıkar ve üreme organlarında probleme neden olur. Kısırlık yapar. Ama Demirdöğen çiftinde bu tip bir sorun yoktu. Onların tek problemi boy kısalığıydı. Bir de tekrarlayan tüp bebek tedavisi başarısızlıkları vardı.

Kısa boylu kadınlar için hamile kalmak riskli midir?

150 santimin altındaki kadınlarda normal doğum imkansız olarak kabul edilir. Onlara sezaryen önerilir. Hamilelik ve erken doğum riski, bu tür anne adaylarında daha fazladır. Gebelikleri özenle izlenmelidir.

RİSK HEP VAR

Kısa boylu bir annenin ikiz bebek taşıması nasıl mümkün oluyor?

Kadın rahmi çok esnek bir özelliğe sahiptir. İkiz, hatta üçüz dahi taşıma kabiliyeti vardır. Ama çocuk sayısı artıkça zorlanır ve bu da hamileliğin riskini arttırır. Hem çoğul hamileliğe bağlı olduğu için, hem de annenin rahmi küçük olduğu için çok kısa boylu annelerin erken doğum yapma riski hep vardır.

Demirdöğen çifti bebeklerinin de kendileri gibi çok kısa boylu olmasından korktular mı? Bebeklerin boyu doğmadan belirlendi mi?

Demirdöğen çifti için tek sorun boylarının kısalığıydı. Bebeklerinin de boylarının kısa olabileceği ihtimalini, onlarla konuştuk. Bu durumu kabul ettiklerini gördük. Bazen boy kısalığına eşlik eden kemik hastalıkları da olabiliyor. Bu risk belirdiğinde, anne karnındaki bebeği izliyoruz. 5. aydan itibaren anne karnındaki bebeğin kemik gelişimi ortaya çıkar. Boyu posu, aşağı yukarı da olsa belli olur. 5. aydan sonra belli aralıklarla yapılan ultrason teşhislerinde, bebeğin boyunun normalden kısa olduğunu görürsek; 15-20 günlük aralıklarla ölçümler yapmaya başlarız. Eğer ortada bir sorun varsa; bebeğin kemik gelişimi de izlemeye alınır. Bebeğin boyu kısa ise bir sorun çıkmaz ama eğer kemiklerinde bir sorun oluşursa, bu durum aileye bildirilir. Önemli bir anomali varsa, ailenin isteği ile çocuk alınabilir bile. Ama Demirdöğen çiftinin bebekleri son derece normal gelişti. Bu konuda hiçbir sorun yaşamadık.

ŞANSLARI YÜZDE 30DU!

Bu çiftin tüp bebek yapma dışında başka alternatifi var mıydı?

Demirdöğen çiftinin başka alternatifi yoktu. TESE işlemi ile mikro enjeksiyon yaptık. Yaşlarına ve sorunlarına baktığımızda; yüzde 30 şansları vardı. Özgeçmişlerini gözönüne alırsak, aslında şansları daha da düşüktü. Ama yüzde 30 şanslarını kullanıp, anne-baba oldular.