Hamilelikte Spora Dikkat!

Hamilelikte anne adaylarının en büyük korkusu çok kilo almak ve bunlardan bir daha kurtulamamak. Bu yüzden bazı hamileler, daha önce düzenli egzersiz yapmasalar da kiloyu kontrol amacıyla egzersiz programlarına, spor salonlarına hücum ediyor.

Oysa, egzersize hamilelikte başlayanlarda adale ağrıları ve eklem rahatsızlıkları gelişebilir. Son günlerde hastalarım bu konuda fazlasıyla soru sormaya başlayınca sizlerle paylaşmaya karar verdim. Eşim de hamileliği sırasında ille de “hamilelik yogası” yapmalıyım diye tutturmuş,  “Şu gün burada bugün burada varmış” diye stres haline getirmişti. Eşimin paniğini görünce anne adaylarının bu konuda ne kadar hassas olduğunu görmüş ve ruh halinin ne kadar değişebileceğini bir kez daha yaşamıştım. Neyse ki eşime durumu izah edince ikna olmuş ve kendini parçalamaktan vazgeçmişti. Aradan 1 yıl geçti, eşim kendini hırpalamadan, aşırı spor yapmadan eski kilosuna kavuştu.

Daha önceden düzenli spor yapan ve spor yapmayı yaşam tarzı haline getiren anneler bu konuda son derece bilinçli. Ama daha önce hiç spor yapmamış ya da hamilelikte birlikte ille de spor yapmak, yürüyüşe çıkmak isteyenlere şunu söylemek istiyorum: “Hamilelik egzersize başlamak için uygun bir zaman değil.”

[the_ad id=”5222″]

Evet hamilelikte spor yapılabilir. Hamilelikte egzersizin amacı, bel ve sırt ağrılarını, vücuda zarar vermeden, adale ve eklemleri çalıştırarak azaltmak, rahat bir doğum için zemin hazırlamak. Spora başlamadan önce de ilk yapılacak iş spor salonuna yazılmak değil,  doktora danışmak. Çünkü hamilelik egzersizlerinde yapılmaması gereken durumlar var.

NE ZAMAN EGZERSİZ YAPMAK KESİNLİKLE ZARARLI?

•  Hamilelik sırasında meydana gelen vajinal kanamalar.
  •  Erken doğum tehtidi geçiren ve takipte olan hamileler.
  •  Erken su boşalması.
  •  Tekrarlayan düşükler.
  •  Gebeliğe bağlı hipertansiyon.
  •  Bebekte gelişme geriliği saptanması.
  •  Rahim kanalında yetersizlik saptanan hamilelikler.
  •  Kalp hastalığı olan hamilelikler.
  •  Hamilelik öncesi veya hamilelikte adale ve eklem rahatsızlıklarının çıkması.
  •  Çoğul hamilelikler (ikiz veya üçüzler).

26. HAFTADAN SONRA EGZERSİZE BAŞLAMAYIN

Egzersizlerden önce ve sonrası bol sıvı alın. Egzersizlerde özellikle terleme ile çok miktarda sıvı kaybı olur ve vücut derecesi yükselir. Yüksek ısılar bebeğe zararlı olabilir. Bu nedenle sıvı alımı çok önemlidir. Terleme ile birlikte sıvı ve bazı minerallerin kaybı da olur. Bu nedenle su ile beraber soda türevleri alarak eksik olan mineral ve elektrolitleri yerine koymalısınız.

Düzenli egzersiz yapmış anne adayları ara sıra değil, düzenli olarak haftada 3 kez egzersiz yapmaya devam etmelidir. Egzersizlere genelde 3 ay tamamlandıktan sonra başlanmasını öneriyorum. 26. haftadan sonra egzersiz programına başlanmamalıdır.

Özellikle son aylarda, denge gerektiren kayak veya basketbol gibi egzersizler sınırlı tutulmalıdır. Uzun yürüyüşler de ancak düz zeminde yapılmalıdır.

Egzersizlerde rahat giysiler giyilmeli ve denge kaybına sebep olacak destekli spor ayakkabılardan kaçınılmalıdır.

İlk 3 aydan sonra sırt üstü yatarak yapılacak hareketlerden kaçının. Büyüyen rahim, sırtüstü pozisyonda ana toplardamarlara baskı yaparak bebeğe oksijen ve kan dolaşımını azaltır.

Vajinal kanama, su gelmesi, rahim kasılmaları, solunum zorluğu, halsizlik veya bulantı durumlarında egzersize hemen ara verin.

Eklemlerin aşırı zorlanmasından ve burkulmaya sebep olacak egzersizlerden kaçının. Hamilelikte burkulmalar ve eklem rahatsızlıklarına eğilim artar.

Egzersiz yapan anne adaylarının ekstra 300 kilo kalori civarında gıdayı mutlaka alması gerekir.

Ayrıca, havalandırılması iyi olan yerleri egzersiz için tercih edin. Kapalı alanlardaki egzersizler zararlıdır.

Unutmayın, hamilelikte egzersizin amacı kilo vermek olmamalıdır.

Her zaman söylediğim gibi, hamilelik zorunluluklara değil doğallığa yer verir. Tüm annelere ve anne adaylarına sağlıklı günler.