Hamilelikte Baş Ağrıları

Hamilelikle birlikte sıklıkla görülen ve bazen ilk aylarda kadınlarda mutsuzluğa neden sorunlardan biri baş ağrılarıdır.

Baş ağrıları sıklıkla ilk 3 ayda ve son 3 ayda görülür. En çok rahatsız eden baş ağrısı sebebi olan migrenin ise hamileliğin özellikle ikinci 3 ayında belirgin olarak azalması ise sıklıkla görülen bir durumdur.

Baş ağrısının sebebi sadece hamilelikle ilgili olabileceği gibi çevresel faktörler ve diğer hastalıklar ile ilgili de olabilir. Bu arada hamilelik komplikasyonlarından olan gebelik hipertansiyonu veya gebelik zehirlenmesi ile birlikte olan baş ağrıları önemli bir problemdir. Hem anne hem de bebeği zarar verebilir.

Hamileliğin ilk aylarında meydana gelen hormonal değişimler, kan hacmindeki artış ile beraber şiddetli bulantı ve kusmalar, stres, uykusuzluk, kafein yoksunluk belirtileri, susuz kalma ve kan şekerinin düşmesi de şiddetli baş ağrılarına neden olabilir. Hamilelikte kullanılan  hormonal ilaçlar -ki bunlardan en sık kullanılanı progesteron hormonudur-, erken doğum tehdidi tedavisinde kullanılan ritodrin adındaki ilaçlar sıklıkla bağ ağrısı yapabilir.

Hamileliğin ilk 3 ayında ani şeker düşmesi sık görülen bir belirtidir. İki şekilde meydana gelebilir. Birincisi uzun açlık periyodunda kan şekeri aniden düşer. Baş ağrısı bitkinlik ve bazen baygınlığa neden olabilir. Diğeri ise kan şekerinin aniden yükselip tekrar kısa sürede düşmesidir. Özellikle şekerden bol gıdaların yenmesinden sonra görülür ve ani şeker düşmesindeki gibi belirtiler verir. Her iki durumda da yarım bardak meyve suyu veya birkaç kesme şeker yenmesi ile kan şeker seviyesi hızla düzeldiğinden sıkıntılar da ortadan kalkar.

Hamilelik öncesi çok miktarda kafein ve sigara tüketen anne adayları hamilelikler birlikte bu maddelerden uzak kalması ile meydana gelen yoksunluk halinde en sık görülen belirti de baş ağrısıdır.

Özellikle son 3 ayda duruş bozuklukları ile meydana gelen adale spazmları da çekilmez baş ağrılarının nedeni olabilir.

Baş ağrıları olduğunda yapacağınız bazı basit önlemler rahatlamanızı sağlayabilir:

• Sık ve küçük öğünler yiyerek düzenli kan şekeri sağlayabilirsiniz
  • Sırt ve omuzlara uygulanacak masajlar ile gerilim baş ağrılarını giderebilirsiniz
  • Ilık duş alın, loş ve sessiz bir odada istirahat edip derin nefes alın.
  • Bol sıvı tüketin.
  • Sinüzit tipi baş ağrısı varsa göz ve burun civarına uygulanacak sıcak havlular rahatlama sağlayabilir.
  • Baş ağrısını uyaran yiyeceklerden uzak kalmaya gayret edin. Bunlar çikolata, yoğurt, alkol, eski peynirler, yer fıstığı, kurutulmuş et ürünleri, ekşi krema.

Basit baş ağrılarında parasetamol faydalı olabilir. Diğer ağrı kesici ilaçlar özellikle aspirin ve romatizmal ilaçlar ilk 3 ayda çok zorunlu hallerde doktor bilgisinde kullanılabilir. Özellikle 6 aydan sonra romatizmal ilaçların ve normal aspirinin kullanımı kalpte açık olan deliklerin erken kapanması veya daralmasına neden olabileceğinden kullanımı sakıncalıdır.

Baş ağrısı olan hamileler, öncelikle kendisini takip eden kadın doğum uzmanı ile durumu paylaşmalıdır. Tüm tedbirlere rağmen şikâyetin devamında gerek duyulduğunda nöroloji uzmanının da baş ağrısının nedenini araştırması gerekebilir.

Önceden tansiyon yüksekliği bilinen hamilelerde baş ağrısı tansiyonun ağırlaştığını ve eklampsi adı verilen tablonun habercisi olabilir.  Özellikle 5 aydan sonra meydana gelen baş ağrılarında tansiyon yüksekliği de varsa gebelik zehirlenmesi açısından mutlaka bir sağlık kuruluşuna başvurulmalıdır.

Sağlıklı ve mutlu hamilelik süreci geçirmenizi dilerim.