Miyom nedir?

Miyom üreme organlarının en sık rastlanan tümörüdür. Rahim adalesinden kaynaklanır. Rahim adale liflerinden oluşur. İyi huylu bir kitledir.

Kadınların yaklaşık % 20 sinde miyom bulunur. Yaygın olarak bulunan bu rahim tümörleri aslında ültrasonografi yapılan her 3 kadından 1inde saptanır. Jinekolojik operasyonların da çoğu miyom sebebiyle yapılmaktadır.

Miyom oluşumunda suçlanan sebeplerden biri hormonlardır. En sık sorumlu tutulan hormon östrojen hormonu olmakla beraber progesteron hormonunun da rol oynadığı kabul edilmektedir. Ayrıca ailesel geçişin de önemli yer tuttuğu kabul edilmektedir. Örneğin bazı ailelerde kadınları birçoğu ya miyom sebebiyle operasyon geçirmiştir veya takip edilmektedir.

Miyom ile ilgili belirtiler nelerdir?

Miyom saptanan her kadında belirti olması beklenmez. Belirti vermesi için belirli boyuta ulaşması gerekir veya miyomun yerleştiği bölgeye göre de değişiklik gösterebilir.

Sık saptanan belirtiler kanama bozuklukları ( şiddetli adet kanaması, adet kanamalarının uzaması, ara kanamalar ve sürekli kanamalar), kasık ağrıları, sık idrara çıkma ve idrar kesesinin boşalamaması, adet sancısı ve kabızlıktır.

Miyom teşhisi, jinekolojik muayene ve ultrasonografi ile konur. Ultrasonografi ile miyomun konumu ve büyüklüğü saptanır.

Tedavi Şekilleri

Miyom akla hemen operasyonu getirmekle beraber, her saptanan miyom için operasyon gerekmez. Belirtiler ve büyüklüğüne göre karar verilir. Boyutları küçük ve şikâyet yapmayan miyomlar 6 ay aralarla yapılan ultrasonografi ile takip edilebilir. Şikâyet veren miyomlarda uygulanan tedavi ya miyomun alınması veya rahmin tümünün alınması şeklindedir. Özellikle bebek isteyen kadınlarda operasyonun amacı rahmi korumaktır. Oysa bebek istemeyen ve menopoza yakın yaşlarda bulunan kadınlarda rahim alınması tercih edilebilir. Rahim içinde yani dölyatağına yerleşen miyomlarda ve rahim dış kısmına yerleşen miyomlar için endoskopik yöntemlerle (histeroskopi ve laparoskopi) de miyom alınabilir. Miyomların küçültülmesi için kullanılabilecek ilaç halen yoktur. Her ne kadar bazı ilaçlar bu amaçla kullanılıyorsa da geçici ve sınırlı miktarda küçülme meydana getirirler ve ilaç bırakıldıktan sonraki 6 ay içinde miyom eski boyutlara ulaşabilir.